Mozgásfelmérés

A mozgásfelmérés az egyik leginformatívabb módja annak, hogy képet kapjunk a gyermek idegrendszerének szervezettségéről.

Az viszont nem mindegy, hogy melyik mozgásfejlesztő módszer felmérő tesztjeivel történik a felmérés. Ennek az az oka, hogy minden módszer más-más tesztekkel, értékelési szempontok alapján és szemléletmóddal dolgozik. Emiatt a mozgásfelmérést szülői konzultáció előzi meg, ami sokat segít abban, hogy mégis milyen irányba induljunk, és az is praktikus, ha több mozgásfejlesztő módszer, szemlélet irányából kerül sor a felmérésre. Így jó eséllyel a gyermek és a család az aktuálisan számukra legideálisabb mozgásfejlesztő módszerrel tud dolgozni, és annak is a számukra megfelelő formájával pl. egyéni, csoportos, vagy home tréning.

Mindez nagyon sok tényezőtől függ, ezért is fordítok megfelelő időt és figyelmet minden információra, amit a szülőtől kapok.

A mozgásfelmérés alkalmával előfordulhat, hogy a felmérésen látottak, és a szülői konzultáción elhangzottak alapján a mozgásfejlesztő módszer kiválasztását befolyásoló tényezők tisztázása szükséges. Pl testtartásban való eltérés korrekciója, és csak ezután kerülhet sor magára a mozgásfejlesztő módszer kiválasztására és végzésére.

gyermek-neuro-fejlesztes-inpp-ait-porta-fst-astop-cogni-plus-homloklebeny-terapia-600x600-12

Alkalmazott módszerek:

INPP módszer

A pszicho-neuro-motoros egyéni készségfejlesztő mozgásos program, hatékonynak bizonyul tanulási, magatartási, figyelem problémák esetén.

Homloklebeny terápia

A program hatására jelentősen javul a memória, a figyelem, és a mozgás összerendezettsége. Fejlődik az egyensúly és a testi-lelki rugalmasság.

Alapozó terápia

Az Alapozó mozgásfejlesztés nem más, mint az idegrendszeri érést elősegítő, komplex mozgásos fejlesztés.

gyermek-neuro-fejlesztes-inpp-ait-porta-fst-astop-cogni-plus-homloklebeny-terapia-1920x800-4

Formái:

Egyéni terápia

Akkor szükséges, ha a gyermek csoportban még nem tud dolgozni. Egyéni figyelmet és gyakorlatokat igényel.

Kis csoportos terápia (2-4 fő)

A 2-4 fő ideális arra, hogy a csoportban való közös munka előnyeit is élvezze a gyermek, mégis biztosított az egyéni haladási tempó. A gyermek tud magára és társaira is figyelni, és én is egyéni figyelmet tudok biztosítani.

A csoportban nem csak a feladatok elvégzése fontos, hanem fókuszban van a gyermek csoportban betöltött szerepe, a csoport tagjainak egymáshoz való viszonya. A mozgásos rész beszélgetés, igény szerint stresszoldó zene hallgatásával van keretezve.

Home tréning

Mindennapi, egyéni igényre szabott, mozgásos program, amit éppen ezért otthon tud csak kivitelezni a szülő. Minden nap és nagy precizitással végzendő gyakorlatokat tartalmaz. Elkezdése több tényezőtől függ pl. anya terhelhető-e még terapeuta szereppel, és alkalmazása során is több szempontból szükséges kísérni a gyermeket és a családot. pl.  hogyan alakul a család dinamika, anya-gyermek kapcsolata.

Fontos!

Amennyiben gyermekének idegrendszert fejlesztő mozgásterápiát ajánlottak azt kizárólag mozgásfelmérést követően, annak eredménye, írásos vélemény alapján mindenképp szakemberrel közösen végezzék!

Ez azért fontos, mert minden gyermek és család egyéni igényű, adottságú, és a mozgásos gyakorlatok minden gyermeknél-családnál más-más módon hatnak. A szakember a folyamatot és a közben történő változásokat követi, a szülőket folyamatosan támogatja, tanácsokkal segíti, és szükség szerint változtat a gyakorlaton.

Idegrendszeri ismeretek, mozgásfejlesztő, mozgásterapeuta végzettség nélkül a legjobb szándékkal se kezdjenek hasonló gyakorlatok végzésébe, mert beláthatatlan következményekkel járhat.

  • (Óvodájukban, iskolájukban a testnevelést tartó pedagógusnál, edzőjüknél érdeklődjenek, hogy az adott foglalkozásba beépített-e valamilyen idegrendszerre ható mozgásfejlesztő gyakorlatokat, mert a mozgásterápiával együtt végezve „túlstimulálhatja a gyermeket, és olyankor tanácstalanul áll a szülő, hogy mi történhetett.
    Egy időben egy fajta mozgásterápia, egy szakembernél végezhető.
  • Ha más javaslatot kapnak és mégis több szakemberrel történik mozgásfejlesztés, akkor a szakemberek tudjanak egymás munkájáról.
  • Ha több fejlesztő foglalkozáson vesz részt a gyermek, különböző szakembernél, akkor érdemes ezeket a foglalkozásokat is összehangolni.

Gyakran mozgásterápiaként hírdetett programokkal találkozhatnak terápiás díjazással, fejlődési ígérettel.

  • Terápiás foglalkozásról akkor beszélhetünk, ha felmérés eredményét írásban véleményezi a szakember és fejlesztési tervet, célt tűz ki, amit a szülővel egyeztet. A terápia pedig záró felméréssel fejeződik be, amit a szülő szintén írásban tud magával vinni, akár egy másik foglalkozásra.

Különböző fórumokon ADHD, ADD, AUTIZMUS esetére ajánlanak mozgásterápiás gyakorlatokat.

  • Ezek a Diagnózisok, specifikus, egészségügyi kompetenciába tartozó megsegítést igényelnek (pl. logopédia, gyógypedagógia, klinikai szakpszichológia, neuropszichológia, neurológia, pszichiátria), ezért kizárólag szakember vezetésével végezhető bármilyen terápia, tekintve, hogy a terápiák egyénre szabott feladatokat, és egyéni változásokat eredményeznek.
  • Ha gyermekével mégis szakember nélkül kezd különböző fórumokon megjelent gyakorlatokat végeztetni, mert minden is elérhető, és közben nem kívánatos új tüneteket vagy a meglévők tartós felerősödését pl. neurológiai, magatartási, érzelmi fedez fel gyermekénél tudjon róla, hogy a kontrollálatlan gyakorlatok is okozhatják.  Olyankor forduljon szakemberhez!