Mi a GMP?
A GMP beszédészlelést és beszédmegértést vizsgáló teszt. A diagnosztikát dr. Gósy Mária fejlesztette ki 1984 és 1988 között. A magyar gyermek anyanyelv-elsajátítási folyamata vizsgálható a beszédmegértési folyamat szempontjából. A GMP-diagnosztika a hallástól az értelmezés szintjéig vizsgálja a beszédfeldolgozás részfolyamatait.
A megfelelő artikuláció biztosítja azt, hogy a gyermek képes legyen anyanyelve beszédhangjait, hangkapcsolatait, szavait hibátlanul ejteni.
A megfelelő észlelés teszi lehetővé, hogy a gyermek képes legyen mások által kiejtett beszédhangok, hangsorok felismerésére, a szavak és a mondatok megértésére.
A beszédfeldolgozásnak több feltétele van. A lefontosabbak:
- ép hallás
- jó észlelés
- jó megértés
Mi a különbség köztük?
A hallás a különböző akusztikai ingerek azonosítása és feldolgozása.
A beszédészlelés az a készség, amely lehetővé teszi a gyermek számára, hogy beszédhangokat, beszédhangok kapcsolódásait, a hangok sorrendjét, hosszabb hangsorokat felismerjen.
A beszédmegértés a beszéd értelmezése.
A tanulás feltétele a megfelelő olvasásszint és a jó íráskészség. Az olvasás elsajátításának, valamint a tanulásnak is az alapja az életkornak megfelelő anyanyelvi teljesítmény. Elsősorban a megfelelően működő beszédészlelési és beszédmegértési, valamint az ezekhez kapcsolódó egyéb folyamatok.
A GMP teszt célja:
A beszédpercepció minőségének feltérképezése és eltérés esetén a megfelelő fejlesztő program kiválasztása.
Dr. Gósy Mária szerint fontos lenne minden 5 éves gyermek szűrése a beszédészlelés és a beszédmegértés szempontjából prevenciós jelleggel, így a tanulási nehézségek egy része megelőzhető lenne.
GMP Mikor? Kinek?
- Ha a gyermek a beszédfejlődésben elmaradást mutat.
- Ha a szókincse nehezen gyarapszik.
- Ha nehezen tanul verseket, dalokat, mondókákat.
- Ha pontatlanul adja vissza a memoritereket, ritmusokat.
- Ha sok szót nem ért.
- Ha az utasításokat félreérti.
- Ha túl hangosan hallgatja a televíziót.
- Ha sokszor visszakérdez.
- Ha a figyelme rövid idejű, elkalandozó.
- Ha nem köti le a mesehallgatás.
- Ha az iskolában nehézséget jelent a helyesírás és/vagy a szövegértés.