A Hallási Figyelem Tréning (Auditory Integration Training – AIT)

Dr. Guy Bérard, francia fül-orr-gégész orvos nevéhez fűződik. A Hallási Figyelem Tréning (AIT) nemzetközileg elismert hallástréning, amely speciálisan szűrt zene.

Tanulási problémák esetén más fejlesztések, logopédiai foglalkozások megalapozására, kiegészítésére szolgál. A gyermek egész viselkedésére, fejlődésére pozitív hatással lehet.

Milyen panasz esetén keresse ezt a segítséget?

  • logopédiai probléma,
  • írás, olvasási nehézség,
  • magatartási és viselkedés probléma,
  • mozgáskoordinációs probléma,
  • figyelem, koncentrációs nehézség,

Rosalie Seymour, Dr. Bérard munkatársa és tanítványa, Filtered Sound Training (FST) néven dolgozta ki, és oktatja az AIT számítógépről vezérelhető változatát.

Mikor gondoljon a szülő és a pedagógus a Hallási Figyelem Tréningre AIT/Porta FST-re, mint segítségre?

AMIKOR A GYERMEK HALLÁSA ÉP, ÉS HALLÓSZERVI ELTÉRÉSE NINCS, MÉGIS AZ ALÁBBI  TÜNETEK NEHEZÍTIK HÉTKÖZNAPJAIT:

  • 3 éves korban még nem beszél a gyermek.
  • Gyakori középfülgyulladás, felső légúti megbetegedés a beszédtanulás időszakában – következményes auditív eltérések és iskolai nehézség
  • A szóbeli utasításokat nehezen követi, azokra nem vagy megkésve reagál.
  • Az elhangzottakat ismételni kell, ahhoz, hogy megértse vagy a közléseket gyakran félreérti. Gyakran visszakérdez: „Micsoda?”
  • Hallás után nehezen tanul. Nehezen ismétel meg mondatokat, nem szeret verset, mondókát mondani.
  • Nehezen, lassan tudja kifejezni magát. Nyelvi nehézségei vannak.
  • Nem beszél, vagy beszédhiba miatt logopédushoz járt/jár.
  • Hallás utáni információra nem tud tartósan figyelni, álmodozik, figyelme elkalandozik.
  • A hallottakat szinte azonnal elfelejti.
  • A legkisebb zaj is könnyen eltereli a figyelmét.
  • Csoportban, tömegben romlik a teljesítőképessége, elfárad.
  • A zajok zavarják, fülét befogja. Még mások előtt felfigyel hangokra. Megriad hangoktól, ami másokat nem zavar.
  • Csak hangos zene mellett tud a munkájára koncentrálni vagy éppen a csendet, nyugalmat keresi.
  • Olvasási, írási, nyelvtani problémái vannak. A beszédhang megkülönböztetés és a hang-betű megfeleltetés nehézséget okoz számára.
  • Viselkedésével, magatartásával, túl mozgékonyságával terheli a környezetét vagy éppen szociálisan túlzottan visszahúzódó.

A Tréning 4 éves kortól végezhető.

A Tréning menete:

  • A Tréningre, illetve annak megtervezésére kizárólag ép hallás, egészséges hallószerv esetében kerülhet sor.
  • 10 napos zeneanyag meghallgatása, monitorozás.
  • Tréning után 10. napi és 4. havi kontroll.
  • Négy hónapon át való nyomon követés ( monitorozás).
  • Szükség szerint kiegészítő gyógypedagógiai fejlesztő feladatok végzése.
  • Szükség szerint más szakemberekkel való konzultálás.
  • A felmérés, Tréning eredményének írásba foglalása.

A Tréning lényege:

  • A randomizált zeneanyaggal a hallási figyelmet fejlesztjük, miközben a hangerő intenzitásának fokozatos növelésével az Az auditív funkciókat támogatjuk.
  • A Tréning előtt megbeszélés alapján fülészeti vizsgálat ( szabad hallójárat és egészséges dobhártyakép.) Objektív vizsgálat: Tympanometria = (dobüregi nyomás és stapedius reflex) szükséges.
  • A Tréning kizárólag az FST-t vezető szakember felügyelete, irányítása mellett végezhető.
  • Átmeneti kísérő tünetek a 10 napos zenehallgatás alatt, ritkán az azt követő két hétben fordulhatnak elő. A jótékony hatás már a Tréning alatt és közvetlen utána is érezhető lehet, de a maximális hatás kb. a tréning után 3-4 hónappal várható.
  • Előfordulhat, hogy a sikeres Tréning után a probléma visszatér. Ilyenkor a Tréning 6-9 hónap elteltével a pozitív hatás stabilizálása érdekében a gyermek aktuális állapotának megfelelő beállítások mellett ismételhető meg, illetve egyéb kiegészítő fejlesztő foglalkozás válhat szükségessé.
  • A Tréninget orvosi körben nem tartják tudományosan megalapozott módszernek. Nem kezel betegséget.

A Tréning szülővel való szoros együttműködésben történik:

  • A szülő egy problémalapot tölt ki, mely pontértékekkel is megerősíti a tréning szükségességét és összehasonlítási alapot ad – a hétköznapokban tapasztalható változásokon túl- a tréning után négy hónappal ismét kitöltendő problémalap pontértékeivel.
  • A zenehallgatás tíz napja alatt a szülő egy naplót vezet a gyermekénél tapasztalt változásokról, amit emailben minden nap a tréninget vezető szakember részére elküld.
  • A Tréning ideje alatt, TILOS: hangos, zajos környezetben tartózkodni (sportmérkőzés, koncert, valamint fej- és fülhallgatón át más zenét hallgatni.
  • Egyensúlyra ható mozgásfejlesztő gyakorlatokat végezni, valamint fokozott figyelemmel végezzenek intenzív mozgást, tekintettel arra, hogy a Tréning 10 napja alatt a mozgáskoordináció bizonytalanabbá válhat ( biciklizés, fáramászás, lovaglás, trambulinozás, libikókázás, hintázás, körhintázás).
  • Tréning utáni 3-4 hónapban kerülendő a fej- és fülhallgatón át való zenehallgatás.
  • A 10 napos tréninget megszakítani, azt menet közben abbahagyni nem, vagy csak nagyon kivételes esetben a Tréninget vezető szakemberrel való egyeztetést követően szabad. pl. amikor a gyermek a Tréning közben náthás lesz
  • A 10 napos tréning alatt mozgásfejlesztés, más idegrendszerre ható terápia nem végezhető. Mozgásterápiában lévő gyermek esetén a mozgásterapeutájával érdemes egyeztetni.

Porta FST

A fejlődő világunk szükségszerűvé tette az újabb újítást. Rosalie Seymour közreműködésével 2017-ben elkészült a Porta FST – az AIT/FST tableten futó változata, melynek segítségével „Home tréning” is végezhető.

A Porta FST-vel az elődjeivel megegyező minőségű tréning végezhető.

Hordozhatóságából adódóan további előnyökkel rendelkezik:

  • a 10 napos tréning, otthon elvégezhető „Home tréning” formájában
  • így bármely napszakban hallgathatja gyermeke a tréninget, a napi rutin nem változik,
  • a készülék önállóan működik, nincs szükség állandó net kapcsolatra,
  • a készülék kezelése egyszerű,
  • a tréning protokolljának betartását a készülék felügyeli,
  • a készülék kijelzőjén folyamatosan követhető a hátralévő idő.

A módszer és a készülék minőségét a Magyar AIT/FST Szövetség, és Rosalie Seymour garantálja. A módszer pedagógiai végzettséggel is végezhető.