A Hallási Figyelem Tréning (Auditory Integration Training – AIT)
Dr. Guy Bérard, francia fül-orr-gégész orvos nevéhez fűződik. A Hallási Figyelem Tréning (AIT) nemzetközileg elismert hallástréning, amely speciálisan szűrt zene.
Tanulási problémák esetén más fejlesztések, logopédiai foglalkozások megalapozására, kiegészítésére szolgál. A gyermek egész viselkedésére, fejlődésére pozitív hatással lehet.
Milyen panasz esetén keresse ezt a segítséget?
- logopédiai probléma,
- írás, olvasási nehézség,
- magatartási és viselkedés probléma,
- mozgáskoordinációs probléma,
- figyelem, koncentrációs nehézség,

Rosalie Seymour, Dr. Bérard munkatársa és tanítványa, Filtered Sound Training (FST) néven dolgozta ki, és oktatja az AIT számítógépről vezérelhető változatát.
Mikor gondoljon a szülő és a pedagógus a Hallási Figyelem Tréningre AIT/Porta FST-re, mint segítségre?
AMIKOR A GYERMEK HALLÁSA ÉP, ÉS HALLÓSZERVI ELTÉRÉSE NINCS, MÉGIS AZ ALÁBBI TÜNETEK NEHEZÍTIK HÉTKÖZNAPJAIT:
- 3 éves korban még nem beszél a gyermek.
- Gyakori középfülgyulladás, felső légúti megbetegedés a beszédtanulás időszakában – következményes auditív eltérések és iskolai nehézség
- A szóbeli utasításokat nehezen követi, azokra nem vagy megkésve reagál.
- Az elhangzottakat ismételni kell, ahhoz, hogy megértse vagy a közléseket gyakran félreérti. Gyakran visszakérdez: „Micsoda?”
- Hallás után nehezen tanul. Nehezen ismétel meg mondatokat, nem szeret verset, mondókát mondani.
- Nehezen, lassan tudja kifejezni magát. Nyelvi nehézségei vannak.
- Nem beszél, vagy beszédhiba miatt logopédushoz járt/jár.
- Hallás utáni információra nem tud tartósan figyelni, álmodozik, figyelme elkalandozik.
- A hallottakat szinte azonnal elfelejti.
- A legkisebb zaj is könnyen eltereli a figyelmét.
- Csoportban, tömegben romlik a teljesítőképessége, elfárad.
- A zajok zavarják, fülét befogja. Még mások előtt felfigyel hangokra. Megriad hangoktól, ami másokat nem zavar.
- Csak hangos zene mellett tud a munkájára koncentrálni vagy éppen a csendet, nyugalmat keresi.
- Olvasási, írási, nyelvtani problémái vannak. A beszédhang megkülönböztetés és a hang-betű megfeleltetés nehézséget okoz számára.
- Viselkedésével, magatartásával, túl mozgékonyságával terheli a környezetét vagy éppen szociálisan túlzottan visszahúzódó.
A Tréning 4 éves kortól végezhető.
A Tréning menete:
- A Tréningre, illetve annak megtervezésére kizárólag ép hallás, egészséges hallószerv esetében kerülhet sor.
- 10 napos zeneanyag meghallgatása, monitorozás.
- Tréning után 10. napi és 4. havi kontroll.
- Négy hónapon át való nyomon követés ( monitorozás).
- Szükség szerint kiegészítő gyógypedagógiai fejlesztő feladatok végzése.
- Szükség szerint más szakemberekkel való konzultálás.
- A felmérés, Tréning eredményének írásba foglalása.
A Tréning lényege:
- A randomizált zeneanyaggal a hallási figyelmet fejlesztjük, miközben a hangerő intenzitásának fokozatos növelésével az Az auditív funkciókat támogatjuk.
- A Tréning előtt megbeszélés alapján fülészeti vizsgálat ( szabad hallójárat és egészséges dobhártyakép.) Objektív vizsgálat: Tympanometria = (dobüregi nyomás és stapedius reflex) szükséges.
- A Tréning kizárólag az FST-t vezető szakember felügyelete, irányítása mellett végezhető.
- Átmeneti kísérő tünetek a 10 napos zenehallgatás alatt, ritkán az azt követő két hétben fordulhatnak elő. A jótékony hatás már a Tréning alatt és közvetlen utána is érezhető lehet, de a maximális hatás kb. a tréning után 3-4 hónappal várható.
- Előfordulhat, hogy a sikeres Tréning után a probléma visszatér. Ilyenkor a Tréning 6-9 hónap elteltével a pozitív hatás stabilizálása érdekében a gyermek aktuális állapotának megfelelő beállítások mellett ismételhető meg, illetve egyéb kiegészítő fejlesztő foglalkozás válhat szükségessé.
- A Tréninget orvosi körben nem tartják tudományosan megalapozott módszernek. Nem kezel betegséget.
A Tréning szülővel való szoros együttműködésben történik:
- A szülő egy problémalapot tölt ki, mely pontértékekkel is megerősíti a tréning szükségességét és összehasonlítási alapot ad – a hétköznapokban tapasztalható változásokon túl- a tréning után négy hónappal ismét kitöltendő problémalap pontértékeivel.
- A zenehallgatás tíz napja alatt a szülő egy naplót vezet a gyermekénél tapasztalt változásokról, amit emailben minden nap a tréninget vezető szakember részére elküld.
- A Tréning ideje alatt, TILOS: hangos, zajos környezetben tartózkodni (sportmérkőzés, koncert, valamint fej- és fülhallgatón át más zenét hallgatni.
- Egyensúlyra ható mozgásfejlesztő gyakorlatokat végezni, valamint fokozott figyelemmel végezzenek intenzív mozgást, tekintettel arra, hogy a Tréning 10 napja alatt a mozgáskoordináció bizonytalanabbá válhat ( biciklizés, fáramászás, lovaglás, trambulinozás, libikókázás, hintázás, körhintázás).
- Tréning utáni 3-4 hónapban kerülendő a fej- és fülhallgatón át való zenehallgatás.
- A 10 napos tréninget megszakítani, azt menet közben abbahagyni nem, vagy csak nagyon kivételes esetben a Tréninget vezető szakemberrel való egyeztetést követően szabad. pl. amikor a gyermek a Tréning közben náthás lesz
- A 10 napos tréning alatt mozgásfejlesztés, más idegrendszerre ható terápia nem végezhető. Mozgásterápiában lévő gyermek esetén a mozgásterapeutájával érdemes egyeztetni.
Porta FST
A fejlődő világunk szükségszerűvé tette az újabb újítást. Rosalie Seymour közreműködésével 2017-ben elkészült a Porta FST – az AIT/FST tableten futó változata, melynek segítségével „Home tréning” is végezhető.
A Porta FST-vel az elődjeivel megegyező minőségű tréning végezhető.

Hordozhatóságából adódóan további előnyökkel rendelkezik:
- a 10 napos tréning, otthon elvégezhető „Home tréning” formájában
- így bármely napszakban hallgathatja gyermeke a tréninget, a napi rutin nem változik,
- a készülék önállóan működik, nincs szükség állandó net kapcsolatra,
- a készülék kezelése egyszerű,
- a tréning protokolljának betartását a készülék felügyeli,
- a készülék kijelzőjén folyamatosan követhető a hátralévő idő.
A módszer és a készülék minőségét a Magyar AIT/FST Szövetség, és Rosalie Seymour garantálja. A módszer pedagógiai végzettséggel is végezhető.
